loading...

سبک زندگی سالم

بازدید : 98

حین و پس از درمان با آنتی بیوتیک پروبیوتیک مصرف کنید

مصرف آنتی بیوتیک می تواند موجب تغییر در میکروبیوتا روده شود، که احتمال ابتلا به اسهال مرتبط با مصرف آنتی بیوتیک، به ویژه در کودکان، را افزایش می دهد. خوشبختانه، چندین مطالعه نشان داده اند که مصرف پروبیوتیک ها، باکتری های خوب، می تواند خطر ابتلا به اسهال مرتبط با مصرف آنتی بیوتیک را کاهش دهد.

 

با این وجود، پروبیوتیک های دریافتی به طور معمول خود باکتری هستند و مصرف همزمان آنها با آنتی بیوتیک می تواند موجب مرگ این باکتری های مفید نیز شود. از این رو، چند ساعت فاصله بین مصرف پروبیوتیک ها و آنتی بیوتیک ها اهمیت دارد. پروبیوتیک ها باید پس از دوره درمان با آنتی بیوتیک ها نیز مصرف شوند تا بازیابی برخی باکتری های سالم در روده ها که ممکن است طی دوره درمان کشته شده باشند، صورت بگیرد.

اگر پس از دوره استفاده از آنتی بیوتیک ها قصد مصرف پروبیوتیک ها را دارید بهتر است گزینه هایی که حاوی ترکیبی از گونه های مختلف پروبیوتیک ها هستند را انتخاب کنید.

 

درمان عفونت های باکتریایی, مصرف بیش از حد آنتی بیوتیک

 غذاهای تخمیر شده ممکن است طی دوره درمان با آنتی بیوتیک ها نیز مفید باشند

 

غذاهای تخمیر شده مصرف کنید

برخی مواد غذایی می توانند به احیای میکروبیوتا روده پس از آسیب ناشی از مصرف آنتی بیوتیک ها کمک کنند. غذاهای تخمیر شده به واسطه فعالیت میکروب ها شکل می گیرند، که از آن جمله می توان به ماست، پنیر، کلم ترش، کامبوچا، کیمچی و غیره اشاره کرد. آنها حاوی تعدادی از گونه های باکتری سالم، مانند لاکتوباسیل، هستند که می تواند به احیای میکروبیوتا روده و بازگشت آن به وضعیت سالم پس از مصرف آنتی بیوتیک ها کمک کند.

 

مطالعات نشان داده اند، افرادی که ماست یا شیر تخمیر شده مصرف می کنند از مقدار لاکتوباسیل بیشتر و باکتری های بیماری‌زای کمتر در روده های خود برخوردار هستند.

کیمچی و شیر سویا دارای اثرات مفید مشابه هستند و می توانند به افزایش باکتری های خوب در روده کمک کنند. از این رو، مصرف غذاهای تخمیر شده ممکن است به بهبود سلامت روده پس از مصرف آنتی بیوتیک ها کمک کند.

 

مطالعات دیگر نیز نشان داده اند که غذاهای تخمیر شده ممکن است طی دوره درمان با آنتی بیوتیک ها نیز مفید باشند. برخی از این مطالعات نشان داده اند که مصرف ماست معمولی یا حاوی پروبیوتیک می تواند ابتلا به اسهال را در افرادی که آنتی بیوتیک مصرف می کنند، کاهش دهد.

 

غذاهایی با محتوای بالای فیبر مصرف کنید

فیبر توسط بدن قابل گوارش نیست، اما باکتری های روده توانایی انجام این کار را دارند، که به رشد آنها کمک می کند. در نتیجه، فیبر ممکن است به احیای باکتری های سالم روده پس از دوره درمان با آنتی بیوتیک ها کمک کند.

 

از مواد غذایی با محتوای فیبر بالا می توان به موارد زیر اشاره کرد:

غلات کامل

مغزهای خوراکی

دانه ها

لوبیاها

عدس

توت ها

بروکلی

نخودها

موز

آرتیشو

 

مطالعات نشان داده اند که مواد غذایی حاوی فیبر غذایی نه تنها رشد باکتری های سالم را در روده تحریک می کنند، بلکه ممکن است رشد برخی باکتری های مضر را نیز کاهش دهند. با این وجود، فیبر غذایی می تواند سرعت تخلیه معده را کاهش دهد. این شرایط می تواند سرعت جذب داروها را کاهش دهد.

بر همین اساس، طی دوره درمان با آنتی بیوتیک ها بهتر است به طور موقت از مصرف مواد غذایی حاوی فیبر بالا پرهیز کنید و پس از تکمیل درمان روی مصرف این مواد غذایی متمرکز شوید.

 

درمان عفونت های باکتریایی, مصرف بیش از حد آنتی بیوتیک

غذاهای تکمیل شده با کلسیم ممکن است بر جذب آنتی بیوتیک تاثیرگذار باشند

 

غذاهای پریبیوتیک مصرف کنید

برخلاف پروبیوتیک ها، که میکروب های زنده هستند، پریبیوتیک ها غذاهایی هستند که باکتری های خوب در روده از آنها تغذیه می کنند. بسیاری از مواد غذایی با محتوای فیبر بالا پریبیوتیک هستند. فیبر توسط باکتری های سالم روده گوارش و تخمیر می شود، که امکان رشد را برای آنها فراهم می کند. با این وجود، برخی غذاهای دیگر فیبر بالایی ندارند، اما به واسطه کمک به رشد باکتری های سالم، مانند بیفیدوباکتری، به عنوان پریبیوتیک عمل می کنند.

 

به عنوان مثال، کاکائو دارای پلی فنول های آنتی اکسیدانی است، که اثرات پریبیوتیکی مفید برای میکروبیوتا روده دارند. چندین مطالعه نشان داده اند که پلی فنول های کاکائو جمعیت بیفیدوباکتری و لاکتوباسیل را در روده افزایش داده و برخی باکتری های مضر، مانند کلوستریدیا، را کاهش می دهند.

از این رو، مصرف غذاهای پریبیوتیک پس از دوره درمان با آنتی بیوتیک ممکن است به رشد باکتری های خوب روده که به واسطه آنتی بیوتیک آسیب دیده اند، کمک کند.

 

از مصرف غذاهایی که اثر آنتی بیوتیک ها را کاهش می دهند، پرهیز کنید

در شرایطی که غذاهای بسیاری حین و پس از مصرف آنتی بیوتیک ها مفید هستند، برخی مواد غذایی نیز نباید مورد استفاده قرار بگیرند. به عنوان مثال، مطالعات نشان داده اند که مصرف گریپ فروت و آب گریپ فروت طی دوره مصرف برخی داروها، از جمله آنتی بیوتیک ها، می تواند مضر باشد.

آب گریپ فروت و بسیاری از داروها توسط یک آنزیم به نام سیتوکروم P450 تجزیه می شوند. مصرف گریپ فروت در شرایطی که آنتی بیوتیک نیز مصرف می کنید، می تواند از تجزیه درست دارو توسط بدن جلوگیری کند.

 

غذاهای تکمیل شده با کلسیم ممکن است بر جذب آنتی بیوتیک تاثیرگذار باشند. مطالعات نشان داده اند که غذاهای تکمیل شده با کلسیم می توانند جذب آنتی بیوتیک های مختلف، از جمله سیپروفلوکساسین و گتیفلوکساسین، را کاهش دهند.

 

آنتی بیوتیک های طبیعی:

  • زغال اخته:

زغال اخته با نام علمی cornsum  از تیره cornaceae است. این گیاه در طب سنتی برای درمان اسهال، ورم روده‌ها، رفع تب درمان بیماری مالاریا، دفع سنگ کلیه و همچنین برای درمان عفونت‌های کلیوی و مثانه بکار می‌رود.

زغال اخته دارای مقادیر بالایی آنتی اکسیدان است و وجود همین مواد آنرا به غذایی مناسب جهت مبارزه با سرطان تبدیل کرده است.

مصرف مقادیر بالای آنتوسیانین در زغال اخته، کاهش بیماری‌هایی مانند بیماری قلبی عروقی و دیابت را بدنبال دارد. آنتوسیانین ها دارای خواص آنتی اکسیدان، ضد التهاب، ضد آلرژی، ضد میکروب، ضد سرطان، پایین آورنده چربی و کلسترول هستند.

 

زغال اخته

این میوه در آسیا به‌عنوان گیاهی آنتی دیابتیک بوده و بطور سنتی برای درمان اختلالات وابسته به دیابت کاربرد دارد.

طبق مطالعه انجام شده در سال 2009 دیده شده که استفاده از این میوه تأثیر قابل توجهی در کاهش میزان قند و چربی خون در دیابتی‌ها دارد.

 

  • عسل:

تعریف جامع‌تری از عسل در آمریکا ارائه شده که عبارت از ترشح مواد قندی درختان و شهد گل گیاهان که توسط زنبوران جمع آوری و تغییر می‌یابد. عسل به لحاظ داشتن انواع قندها، مواد ضد باکتری و برخی مواد تخمیری در تبادلات غذایی و کمک به هضم غذا بالاترین مرتبه را در میان غذاها دارد.

 یکی ازعلل بروز آرتریت روماتوئید عضلانی، عفونت‌های باکتری می‌باشد. عسل از یک سو به خاطر داشتن طبیعت گرم و از طرف دیگر به علت تسریع درترمیم ضایعات بافتی و کاهش التهاب، در بهبود بیماری آرتریت روماتوئید تأثیر زیادی دارد. ضعف مفاصل و استخوان با پروتئین سازی و تقویت عضلانی جانبی جبران می‌شود، جهت دستیابی به این امر مهم استفاده روزانه و مرتب از عسل تأثیر زیادی دارد.

نکته جالب در مورد زهر زنبور عسل: زهرزنبورعسل در پزشکی سنتی شرقی همواره به عنوان دارویی در درمان بیماری‌های مختلفی چون آرتریت روماتوئید و همچنین جهت کاهش دردهای عضلانی مورد استفاده قرار می‌گرفته است. در مطالعه انجام شده در سال 2013 دیده شد، در زهر زنبور عسل، ماده‌ای وجود دارد که دارای نقش مهار کننده سلول‌های سرطانی در معده می‌باشد.

 

  • سیر:

گیاه سیر دارای اثرات درمانی فراوانی است که اثرات درمانی آن در رابطه با بسیاری از بیماری‌های عفونی به اثبات رسیده است سیر دارای ترکیبات سولفوره با عنوان آلیسین که منشاء بوی زننده در سیر است، این ماده نقش آنتی بیوتیک قوی را بازی می‌کند. سیر دارای اثرکاهش دهنده کلسترول خون است.

برای مثال ژیارد یا عفونت انگلی رایج بالاخص در سنین دبستان می‌باشد، این عفونت انگلی دربسیاری از کشورها از جمله ایران رایج‌ترین عفونت در محیط‌هایی مانند مهد کودک‌ها و مدارس ابتدایی است.

عفونت باعث بروز اسهال و مشکلات حاصل از آن در کودکان می‌شود. این انگل با مکانیسم‌های مختلف علاوه بر ایجاد اختلال در جذب مواد غذایی، با میزان بر سر جذب مواد غذایی به رقابت می‌پردازد.

 

سیر وعسسل

درمطالعه ای که در سال 2007 انجام شد نشان داده شد استفاده از عصاره سیب موجب انهدام کیست‌های ژیاردیا می‌شود. از این رو گنجاندن این ماده غذایی در سبد غذایی افراد ضروری بنظر می‌رسد.

استفاده از داروهایی مانند مترونیدازول و فورازولیدون در درمان و پیشگیری از این عفونت انگلی امری لازم است ولی این داروها عوارضی هم دارد، از جمله پیدایش گونه‌های مقاوم به دارو و تأثیر آنها قطعی نیست، لذا تحقیقات بسیاری برای معرفی ماده که جایگزین مناسبی برای این منظور باشد و عوارض فوق راهم نداشته باشد انجام شده و یکی از این مواد سیر است.

اثرات درمانی سیر در بهبود بیماری مننژیت به اثبات رسیده است. تأثیر سیردر بهبود بسیاری از ناراحتی‌های گوارشی ثابت شده است. سیر در پیشگیری از التهابات استخوانی و مفصلی نقش موثری دارد.

 

  • سرکه سیب:

یکی از انواع سرکه جهت کاهش عوارض بیمارهایی نظیر بیماری‌های قلبی عروقی و دیابت، سرکه سیب است. تحقیقات نشان داده مصرف سرکه سیب باعث کاهش قند خون پس از غذا و پاسخ انسولینی می‌شود. سرکه سیب دارای پکتین است که نوعی فیبر محلول به شمار می‌رود. فیبر محلول نقش مهمی در افزایش دفع کلسترول دارد.

یکی از مطالب جالب در مورد سرکه عدم وجود هر گونه چربی در این ماده غذایی است. اسید استیک، ماده موجود در سرکه سیب است که دارای خاصیت ضد باکتری است. این ماده ضد باکتری بر علیه استافیلوکو کوس (عامل گوش درد) بسیار مؤثر است. سرکه سیب برای مبارزه با فشار خون بالا و پوکی استخوان بسیار مؤثر است.

 

  • دانه گریپ فروت:

عصاره دانه‌های گریپ فروت، آنتی بیوتیکی طبیعی، ضد ویروس، ضدقارچ و ضد انگل موثری محسوب می‌شود. این عصاره با ریشه 800 باکتری و ویروس و 100 نوع قارچ و انگل‌های دیگر مبارزه می‌کند و در درمان کاندیدازیس (قارچ عامل نفخ، خستگی، میگرن و درد مفاصل) مؤثر عمل می‌کند به این دلیل که دانه‌های گریپ فروت سرشار از بیوفلاوونوئیدها است.

 

  • کاسنی:

کاسنی در کشورهای مختلف استفاده می‌شود. اهمیت این گیاه به حدی است که ابن سینا رساله‌ای در مورد خواص درمانی آن نوشته است. تمام قسمت‌های کاسنی مخصوصاً ریشه و برگ آن، محرک صفرا است و به عمل هضم کمک می‌کند و اثر آن در نارسایی‌های کبدی و ناراحتی‌های صفراوی بارز است.

در گیاه کاسنی گروهی از انتی اکسیدان ها یافت می‌شود که در درمان و حفاظت از سلول‌های کبدی موثرند. در مطالعه‌ای در سال 2006 اثرضد باکتری کاسنی با چند آنتی بیوتیک مقایسه شد، ملاحظه گردید که این گیاه بر روی استافیلوکوکوس اورئوس (عامل مسمومیت‌های غذایی) اثر مهار کننده دارد.

درست است که این گیاه دارای اثرات درمانی است ولی عوارض جانبی هم به دنبال دارد و همین مورد ما را ملزم به رعایت مقدار مصرف می‌کند. مصرف بیش از حد کاسنی باعث‌ترش کردن معده و کاهش وزن می‌شود.

 

  • شلغم:

شلغم یکی دیگر از موادغذایی دارای خاصیت ضد میکروبی است که از دیر باز در درمان سرماخوردگی کاربرد داشته است. شلغم به سبب دارا بودن 10 درصد مواد قندی و سرشار بودن از املاح مفیدی مانند کلسیم و منیزیم جزموادغذایی بسیار باارزش به حساب می‌آید.

شلغم یکی از پاک کننده‌ها و سازنده‌های خون بوده و چنان که گفته شد املاح کلسیم و منیزیم موجود دران موجب جلوگیری از ابتلاع از بیماری‌های خطرناکی مانند سرطان می‌شود پتاسیم موجود در شلغم چربی را خنثی می‌کند از طرف دیگر فسفر موجود در شلغم موجب تقویت سلولهای عصبی می‌شود.

شلغم برای بیماران مبتلا به بیماری قند مفید است و از خام آن می‌توان بعنوان انسولین گیاهی ضعیف استفاده کرد.

 

  • روغن درخت چای:

روغن گیاهی درخت چای به عنوان یک ضد قارچ، ضد ویروس و ضد باکتری خوبی در مبارزه با باکتری استرپتوکوک (باکتری که باعث به عنوان مثال آنژین و عفونت‌های دستگاه ادرار می‌شود) مؤثر عمل می‌کند.

 

  • عصاره هسته انگور:

این عصاره می‌تواند به عنوان ماده ضد عفونی کننده برای درمان انواع عفونت‌های پوستی به کار رود.

منبع: 

beytoote.com

chiniazdari.com

nouri دوشنبه 08 آبان 1396 زمان : 10:32 نظرات (0)
ارسال نظر برای این مطلب
کد امنیتی رفرش

درباره ما
مطالب متنوع و کاربردی برای سبک زندگی سالم به همراه فیلم های آموزشی
اطلاعات کاربری
آمار سایت
  • کل مطالب : 95
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 13
  • آی پی دیروز : 10
  • بازدید امروز : 28
  • باردید دیروز : 12
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 3
  • بازدید هفته : 92
  • بازدید ماه : 372
  • بازدید سال : 3,304
  • بازدید کلی : 31,249

  • نام کاربری :
    رمز عبور :
    تکرار رمز :
    موبایل :
    ایمیل :
    نام اصلی :
    کد امنیتی :
     
    کد امنیتی
     
    بارگزاری مجدد